Wandelroute Over d'n Dam 6 km rond Ravenstein en Huisseling

1 uur 30 minuten (6,0 km)

Deze wandeling voert je door Ravenstein en Huisseling.

Download (PDF): knooppuntenkaart Wandelroute Over d'n Dam Ravenstein-Huisseling.

Dit ga je zien

Startpunt: Marktstraat 72
5371 AJ Ravenstein

Toeristisch Informatiepunt Ravenstein (TIR)

Sint Luciastraat 2
6371 AS Ravenstein

Nederlands Hervormde Kerk (Garnizoenskerk)

Servetstraat 1

Eindpunt: Marktstraat 72

Beschrijving

Startpunt: Marktstraat 72

Startpunt:  Het pleintje (met monumentale pomp) aan de Marktstraat (knooppunt 81), 5371 AJ Ravenstein.

Als alternatief kun je de wandeling beginnen vanaf de noordwestelijke hoek (aan de andere zijde dan het water) van de parkeerplaats aan de Bleek, 5371 AP Ravenstein; zie hieronder. Ga dan aan het einde van deze beschrijving bovenaan verder om weer aan de Bleek uit te komen

De Marktstraat alleen al telt 19 woonhuizen (17e/18e eeuw) die rijksmonument zijn.

Loop het smalle straatje tegenover de kerk in (tussen Apotheek en lichtgrijs gebouw), Servetstraat. Aan het einde zie je links de Garnizoenskerk. Je slaat hier rechtsaf, Nieuwstraat. Na ca 20 m (hoek Winkelstraat) linksaf het smalle straatje in. Aan het eind van dit straatje rechtsaf, Mostaardstraat; deze maakt direct een bocht naar links. Bij de kruising met de Walstraat rechtdoor, het smalle paadje op.

Volg dit paadje langs het water (restant van de voormalige vestinggracht) tot de parkeerplaats aan de Bleek. Volg niet de waterkant maar loop min of meer rechtdoor, wederom een smal paadje tot de dijk. Sla hier (knooppunt 76) rechtsaf, Maasdijk

Volg de Maasdijk tot de splitsing (knooppunt 77); houd hier rechts aan, Veersingel

Volg de Veersingel tot de zijweg vlak vóór de rotonde, Langakker. Hier (knooppunt 14) de Veersingel oversteken naar knooppunt 70. Vervolgens de drukke voorrangsweg oversteken en na 20 m rechtsaf, Daalderstraatje

Volg het Daalderstraatje (je passeert links – nr 2 - een monumentale dwarsdeelboerderij met T-huis) tot de driesprong; het linksaf en op de direct volgende driesprong wéér linksaf, Grotestraat

Loop de Grotestraat uit tot de driesprong bij knooppunt 48; aan de overzijde (nrs 4 en 8) twee monumentale boerderijen van het middenlangsdeeltype. Sla hier rechtsaf, Hamstraat

Volg bij de kerk (St.-Lambertuskerk; aan de achterkant een losstand grafhuisje) het verlengde van de Hamstraat, Burgemeester van de Wielstraat. Deze komt uit in de bocht van de Schaafdries; houd dezelfde richting aan en volg het fietspad tot station Ravenstein (knooppunt 43)

Steek het spoor over en volg het pad tussen de weilanden, Stationspad; vooruit rechts zie je het voormalig klooster Soeterbeeck. Einde weg (knooppunt 41) rechtsaf, De Rijt

Bij de splitsing links aanhouden; je bereikt de rotonde. Steek de drukke voorrangsweg over, en ga rechtsaf de ventweg op (knooppunt 40), Rector Nuijensweg. Volg deze weg (later Zwarteweg geheten) tot de dijk bij knooppunt 74 en sla rechtsaf, Maasdijk

De dijk kruist het spoor; even verderop zie je links het gereconstrueerde Kasteel Bastion met een kanon, hiertegenover onder de bomen een monumentaal tuinhuisje (knooppunt 75); sla hier rechtsaf, Van Coothweg

Links, omgeven door water, de plaats van het voormalige Kasteel van Ravenstein, in 1818 gesloopt. Neem de eerste weg links (knooppunt 73), Kasteelstraat. Door het poortgebouw kom je via de St. Luciastraat (met rechts, enigszins terugvallend, de Kloosterkapel) terug op het uitgangspunt tussen rechts de barokke Sint-Luciakerk, en links het voormalig Raadhuis, thans Toeristisch Informatiecentrum